Umeå Parkerings AB

Så hanterar vi dina personuppgifter

Den 25 maj 2018 börjar en ny EU-förordning om personuppgifter att gälla i hela EU. Förordningen heter GDPR (General DataProtectionRegulation) och ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Det innebär att kraven på hur myndigheter, företag och organisationer får behandla dina uppgifter skärps och integritetsskyddet stärks.

På Umeå Parkerings AB,Upab, värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. Denna information förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Den beskriver också dina rättigheter.

Det är viktigt att du läser igenom och förstår informationen och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Offentlighetsprincipen

Upab är ett kommunalt aktiebolag vilket innebär att bolaget lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att alla handlingar, inklusive personuppgifter, som inhämtas blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut till den som begär det. I vissa fall kan dock uppgifterna anses vara sekretessbelagda och lämnas därför inte ut.

Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgifter?

En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exem­pel namn, adress, personnummer, kontaktuppgifter som tele­fonnummer och e­-postadress.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oavsett av om den utförs automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Du är en fastighetsägare som vill göra parkeringsköp

Vi tillhandahåller parkeringsplatser till fastighetsägare enligt parkeringsnorm. För att fullgöra våra åtaganden samlar vi in information om företaget och relevanta kontaktpersoner. Det kan inkludera uppgifter som fastighetsbeteckning, namn, e-post och telefonnummer.

Du är en fastighetsägare som vill anlita Upab gällande parkering

Uppgifter samlas in vid kontakt med fastighetsägaren inför skrivande av avtal rörande övervakning, drift, arrende- och hyresavtal samt avtal om köp av underhållstjänster. Uppgifterna används för att fullgöra våra åtaganden enligt avtalet.

Du hyr bostad av oss

När du tecknar ett hyresgästavtal med oss behöver vi behandla personuppgifter om dig, till exempel uppgifter om din ekonomi och hur du har skött tidigare boende och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsavtal och andra intyg eller dokumentation som styrker din inkomst. Vid behov tar vi även in referenser från tidigare hyresvärdar. Vi sparar inte kreditupplysningar eller uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst.

Du bokar en tillfällig plats för torghandel

När du bokar en tillfällig plats för torghandel viaUpabfår du lämna information om dig eller ditt företag. Uppgifterna behöver vi för att kunna administrera kundförhållandet.

Du ansöker om ett parkeringskort och digitalt parkeringstillstånd

När du ansöker om ett parkeringskort eller ett digitalt tillstånd behandlar vi dina personuppgifter då vi harett berättigat intresse för att administrera ansökan. Ingår dusenare ettavtal med oss behandlar vi dessa för att kunna uppfylla våra skyldigheter som avtalspart.Vid utebliven betalning kan dina uppgifter komma att vidarebefordras till inkasseringsbolag eller Kronofogdemyndigheten för hantering.

När du registrerar ett konto hosParksterbehandlar de dina personuppgifter enligt deras integritetspolicy. När du sedan ansöker om ett digitalt parkeringstillstånd på något avUpab:sområden behandlar vi uppgifter somtelefonnummer och fordonets registreringsnummer som du har lämnat tillParksterför att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet.

När du använder våra elektroniska nyckelsystem

När du hämtar ut nycklar av oss kvitteras dessa ut genom en nyckelkvittens, vi kan även komma att ta in fullmakter för nycklar. Dessa behöver vi för att säkerställa ett säkert utlämnande av nycklar i enlighet med avtal.

När du använder elektroniska nyckelsystem eller passagesystem (även kallade taggar eller brickor) för att komma in i parkeringshus, garage, bostäder, lokaler etc hanterar vi dessa för att fullgöra vårt avtal mot dig som avtalspart.

Vi kan komma att lämna ut de uppgifterna till Polisen vid en eventuell brottsutredning.

Du har fått en kontrollavgift

Upab utfärdar kontrollavgifter enligt lag om kontrollavgifter vid olovlig parkering (SFS 1984:318). Utfärdandet och därtill hörande personuppgiftshantering utgör en uppgift av allmänt intresse.

Vid utfärdande av kontrollavgift hämtas ägarinformation för fordonet från Transportstyrelsens vägtrafikregister. Personuppgifter som registreras är fordonets registreringsnummer samt ägarens namn, personnummer och adress.

Vid överklagan av kontrollavgift behandlas personuppgifter för att administrera överklagningsärendet. Detta gäller även ytterligare personuppgifter som du meddelar oss i din överklagan. Vid utebliven betalning av kontrollavgift vidarebefordras ärendet till inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten för hantering.

Du har fått en parkeringsanmärkning

Upabutfärdar parkeringsanmärkningar enligt lag om felparkeringsavgift (SFS 1976:206). Utfärdandet av parkeringsanmärkning och därtill hörande personuppgiftshantering utgör myndighetsutövning.

Vid utfärdande av parkeringsanmärkning hämtas information om fordonet och dess ägare från Transportstyrelsen vägtrafikregister. Uppgifter som registreras är fordonets registreringsnummer samt ägarens namn, personnummer och adress.

Parkeringsanmärkningen vidarebefordras till Transportstyrelsen som administrerar avgiften. Vid bestridande av anmärkningen lämnas uppgifter ut till Polismyndigheten som är överklagningsinstans för parkeringsanmärkningar.

När du kontaktar oss via sociala medier

När du kontaktar oss via Facebook överförs information och personuppgifter alltid till tredje part (dvs företaget/organisationen som driver det sociala mediet du använder).

Kameraövervakning

Upabanvänder övervakningskameror med ändamålet att förebygga brottslig verksamhet och säkerställa säkerhet för de personer som rör sig i de miljöer som är extra utsatta. Kameraövervakningen som utförs avUpabsker på den rättsliga grunden intresseavvägning då intresset av att förebygga brott och skadegörelse samt säkerställa säkerhet och ordning är något vi värnar högt om. Materialet sparas i högst 30 dagar. Vi delar inte uppgifterna till någon annan än rättsvårdande myndighet som kan begära ut detta vid misstanke om brott.

Cookies

Du kan läsa mer om hur vi använder cookies här.

Så länge behåller vi uppgifterna

Vi behåller dina uppgifter så länge som nödvändigt för att uppfylla våra avtalsförpliktelser gentemot dig och enligt lagstadgade lagringsperioder för respektive ändamål. Dessa skyldigheter kommer t ex från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, arkivlagen och kommunallagen. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Rättelse och insyn

Upabsträvar efter att all den information som vi behandlar ska vara korrekt. Detta gäller givetvis även de personuppgifter vi samlar in. För den händelse någon uppgift visar sig felaktig sker rättelse utan dröjsmål. Du har givetvis rätt att ta del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om du vill ta del av dessa uppgifter eller har andra frågor rörande vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta oss via uppgifterna längst ner. Avgift för utlämnande kan komma att tas ut.

Rättigheter enligt dataskyddsförordningen

Som registrerad har du vissa rättigheter enligt Dataskyddsförordningen. Utöver nedan listade rättigheterna har du också rätt att när som helst inge klagomål till tillsynsmyndigheten (Datainspektionen), detta gör du enklast på deras hemsida.

Dina rättigheter:

  • Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter
  • Du har rätt att begära ut en kopia av dina personuppgifter
  • Du har rätt att begära att vi rättar dina personuppgifter
  • Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter
  • Du har rätt att begära att vi tillfälligt inte behandlar dina personuppgifter för ett specifikt ändamål
  • Du har rätt att flytta dina personuppgifter
  • Du har rätt att motsäga dig automatiserat beslutsfattande

Klagomål

Om du har några frågor eller anser att vi på något sätt brustit i vår hantering av dina personuppgifter kan du kontakta vår personuppgiftskoordinator via e-post eller skicka informationen skriftligt till vår postadress som du hittar här nedan.

Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig

E-post: dataskydd.upab@umea.se

Besöksadress Skolgatan 65A, Umeå

Postadress Box 297, 901 06 Umeå

Kontaktuppgifter till Dataskyddsombud

Jonas Edström

E-post: jonas.edstrom@senmon.se

Upab kan komma att ändra denna information. Den senaste versionen av informationen kommer alltid att publiceras på Upabs hemsida. 2019-02-14

Box 297, 901 06 Umeå, 090-16 15 50